zondag 24 maart 2024

GOEDE MEDCIJN

Nu had ik me zo voorgenomen om elk weekend wat te schrijven en prompt werd ik vorige week zaterdag ziek. Er heerste in het appartementencomplex een lichte buikgriep die ook mij wist te vinden. Niet leuk, maar shit happens. Ik heb tot en met dinsdagochtend allen maar zeer korte noodzakelijke rondjes met Diva gemaakt en verder heb ik veel geslapen. Maar dinsdagmiddag was het zulk heerlijk lenteweer dat ik wel naar buiten moest. Omdat ik begrijpelijkerwijs niet echt ver van huis wilde gaan, ben ik in Amersfoort gebleven. Nu is dat helemaal geen ramp hoor. Integendeel: binnen 2 kilometer was ik in een van mijn favoriete stadsparken, park Schothorst.



Het park is het overblijfsel van een oud landgoed dat al rond 1600 genoemd wordt in geschriften. Waar eens de oorspronkelijke hoeve stond is in later jaren het landhuis gebouwd dat nu nog huis Schothorst heet. Het wordt momenteel opgeknapt. In het park achter het huis kun je nog goed zien dat het in de negentiende eeuw in de destijds populaire Engelse landschapstijl is ingericht. Er is loofbos met rondlopende paden, er zijn bosschages om je het gevoel te geven dat het park groter is dan de werkelijkheid en er is een zichtlaan die naar het huis leidt. Het park herbergt nog een markant gebouw: het Groene Huis. Dit pand is grotendeels gebouwd van sloopmaterialen en anderzijds gerecyclede onderdelen. Dat past uitstekend bij het modern uitziende gebouw dat dienst doet als gemeentelijk natuur- en milieueducatie centrum. Bij het centrum hoort onder andere ook de vier seizoenentuin, absoluut mijn favoriete plekje binnen het park. Daar ben ik dinsdag dus ook naartoe gereden. Ik geniet er altijd van de planten en de insecten, ongeacht de tijd van het jaar. 
Waar ik altijd even stop is de zonnewijzer.
Niet alleen omdat ik het concept zonnewijzer boeiend vind, maar ook omdat dit een bijzonder exemplaar is. Hij geeft namelijk niet alleen de tijd aan, maar tevens de datum. Er zijn maar weinig zonnewijzers die dat doen. Bovendien vind ik de combinatie van de stalen naald met de oude straatstenen mooi. Als mooi tegenwicht zie je op de achtergrond het oude gebouw waar Sterrenwacht Midden-Nederland en het bijenhuis zijn gevestigd. Echt een heerlijke tuin om een uurtje door te brengen.

Enfin, je begrijpt dat ik me dinsdag uitstekend vermaakt heb. Ook heel dichtbij huis is veel moois te vinden, zelfs als je nog nog wat ziekjes bent. En ik knapte er zo van op. De natuur is goede medicijn.

Sterrenwacht Midden-Nederland


Het landgoed


De zonnewijzer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten