woensdag 31 oktober 2018

VOORTSCHRIJDEND INZICHT

Foto: Ans Stalenhoef
Voortschrijdend inzicht. Dat vind ik nu zo mooi klinken hè? Ik heb die kreet altijd al eens willen gebruiken, maar nooit diende zich een goede gelegenheid aan. Tot gisteren. Gisteren zag ik op Facebook een foto van een autowrak in de woestijn, gemaakt in Namibië door mijn vriendin Ans  Die foto deed me denken aan een tutorial om foto's te bewerken, die ik eens bij toeval had gevonden op Internet. Je kon er een alleraardigst strip effect mee verkrijgen. Dat is, denk ik, een jaar of twee geleden geweest.





Destijds vond ik het een vreselijk ingewikkeld proces om toe te passen. Ik kon alle stappen maar niet goed onthouden en bovendien was het uiteindelijke resultaat van mijn pogingen behoorlijk teleurstellend. Maar inmiddels heb ik een cursus  in de mogelijkheden van Photoshop gevolgd en ben ik redelijk thuis in het gangbare bewerken van foto's.
Enfin, gisteren zag ik dus die foto en ik besloot de bewuste tutorial nog eens op te zoeken.







Gewoon om eens te kijken of ik de foto kon omzetten naar een striptekening. Zo gedacht, zo gedaan. Ik vond de les weer terug op het Grote Web  en ik heb hem opnieuw gekeken. De stappen bleken eigenlijk wonderbaarlijk eenvoudig en logisch te zijn. Ik heb daarna de foto van het wrak uit mijn hoofd bewerkt volgens die methode. Eitje. Na een minuut of tien was ik al klaar. En ik bedacht meteen daarna dat ik delen van deze techniek ook mooi zou kunnen toepassen op een andere manier. En toen... toen kwam die prachtige term bij me op: voortschrijdend inzicht. Ik had warempel eindelijk eens een mooie gelegenheid om die twee fraaie woorden toe te passen. Bij deze dus.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten